Aký si bol ? Jastrabí Pohár - 1.ročník
Úvodom, skôr ako sa hlbšie vnoríme do naznačenej témy, pokúsim sa objasniť dôvod, prečo vlastne Jastrabí Pohár (JP) vznikol. Primárnym, najdôležitejším impulzom bola a aj je snaha o zatraktívnenie našich súťaží. To, že vloženie netradičného prvku do zabehanej schémy znamená oživenie, hlásali už – nám starším známi lekári Plzák a Uzel :-). Tí dvaja sa angažovali samozrejme v úplne inej oblasti života, ale pre nás je momentálne dôležité, aby tieto snahy o oživenie neskončili v kontexte slova, ktoré vystihuje oblasť záujmu spomínaných pánov. Že tomu tak nie je, svedčí rekordne stúpajúci počet záujemcov o súťaž v Očovej, kde je jednoznačným ťahákom Poštolka Cup . JP nemá v úmysle konkurovať masovosti menšej sestre Poštolke. Ide o to, aby sa takéto oživenie dalo lietať na každom letisku, bez ohľadu na to, či je k dispozícii kopec, alebo nie.
Správy o kladnom postoji modelárov a stavbe prvých Jastrabov chodili už v zime.Celkovo som ich narátal tuším osem. Bol to pekný čas, keď sme sa tešili na prvú jarnú súťaž v Šali. Studená sprcha doslova a do písmena prišla s dátumom konania Šalianskeho zletu historických modelov. Aj druhý pokus zmaril dážď. Ďalšou ranou pre JP bolo zrušenie Fatra Old Timer meetingu. Do tretice sme sa pokúšali o Šaliansky zlet spolu s novou akciou „Močenské Pastorále“. Ako to dopadlo viete. Slíž mrakov z Maďarska, sa postaral, aby sme ani náhodou nestihli obschnúť. A tak Jastrabi zostali znovu na zemi. Vzlietnuť sa im podarilo až na Očovej.
Účastníci prvého kola JP v Očovej
Aj keď iba o fúz, lebo piatková šialená prietrž mračien premenila letovú plochu na nechutnú zmes blata a trávy. Našťastie slniečko sa nad nami už zľutovalo a vrhlo do boja s bahnom dostatok energie a my sme po prvýkrát mohli nastúpiť k meraniu síl. Zišlo sa nás päť dravcov. Vilko Valent po technických problémoch s prijímačom, aj keď veľmi nerád, bol nútený odstúpiť. Lietal s nami mladučký Marek Mach s modelom Vosa a nefalšovane sa z prvého súťaženia tešil.
Vilko Valent sa snaži v spojazdniť prijímač.
Maroš Koza a Palo Rábek pred štartom v Očovej
Jastrab Mariana Kozu.
Neúnavného štartéra robil Ľudo Pec. Jaro Matejček mu bol za to vďačný aj v Močenku.
Marian bol sebestačný....
Nie, nepadali "šťavnaté" slová...
Aj Dušan Sedlár prijal štartérove služby.
Jarov Model nenechá nikoho na pochybách o svojej štátnej príslušnosti.
K ďalšiemu klániu sme sa dostali- hádajte prečo- až na Kopáčikovom Memoriáli v Močenku. Zhodou okolností sme sa zišli tí istí štyria ako v Očovej. Silný vietor nás ale donútil lietať aj s aktívnou výškovkou. Iba smerovka na boj so živlom nestačila.
Druhé kolo v Močenku. Za povšimnutie stojí : štartér opäť v akcii
Tento obrázok dokumentuje poveternostné podmienky 2. kola v Močenku.
Marianovi na nálade neubral ani silný vietor.
Výkonnosť Jastrabov: Ja som toho svojho zalietával v zime (video), ale v jarnom počasí 11. januára. Hneď prvý štart z klasického (dĺžka podľa pravidiel 20+80) gumicuku bol čas štyri a pol minúty, teda skoro max. Z krátkeho (10+50) to bolo vždy okolo jeden a pol minúty. Lietal som s jastrabom často, pre potešenie a vždy z krátkeho gumicuku. Viackrát sa mi podarilo využiť jeho citlivosť na termiku a jastrab letel do „stratosféry“ a musel som zapojiť obidve kormidlá do zostupného manévru. Súťažil som s ním v Ostrihome a vo Valašských klobúkoch. V Maďarsku som zapísal jedenkrát max, na Morave chýbalo 15 sekúnd. Dušan Jastraba otestoval na Spitzerbergskom kopci. A nemal sa začo hanbiť medzi dvojmetrovkami. Z výsledkov z Očovej a Močenku vidno že aj modely ostatných sú rovnako dobre lietavé. Najdlhší oficiálny súťažný let spravil Jaro Matejček v Močenku. Rovných dva a pol minúty.
Jarov model bojuje s vetrom, ale naletí zatiaľ najdlhší štart.
Technické vybavenie : Je skromné a použiť sa dá jednoduchou úpravou aj veľký gumicuk, najlepšie so 6mm červenou čínskou gumou. Zakúpiť sa dá okrem Hobby Kingu aj v českom zásielkovom obchode : http://www.bighobby.cz/www-bighobby-cz/eshop/7-1-PRISLUSENSTVI/9-2-OSTATNI/5/1148-Guma-pro-gumicuk-6mm-10-metru
Spomínaná úprava spočíva v tom, že pomocou krúžkov na kľúče vymeníme 80m lanko za 50 metrov dlhé lanko. Ja používam murársku šnôru, ktorá sa predáva akurát v tejto dĺžke na kotúľke, hrúbky 0,8mm, alebo 1mm. Dostať ho v každých stavebninách za cenu cca 1,5 €. Gumu uviažeme o kotviaci kolík v polovici dĺžky a máme súťažný gumicuk pre Jastraba 10+50.
Pravidlá: V tomto na súťaže chudobnom roku nebolo treba uplatňovať pomerné pravidlo účasti a výkonu. Z dôvodu, že saodlietali iba dve kolá a s rovnakými účastníkmi. Inak by to malo vyzerať nasledovne: Prídem s Jastrabom na súťaž, kde sa zišlo sedem Jastrabov. Odlietame všetci šesť štartov. Víťaz si za danú súťaž zapíše 70 bodov. Druhý v poradí 60 bodov tretí 50....posledný si zapíše 10bodov. Na ďalšej súťaži sa zídu iba traja Jastrabi, tak víťaz v tomto kole získa 30 bodov, druhý 20 bodov, tretí v poradí a zároveň posledný 10 bodov. Ak bude na súťaži iba sám jeden súťažiaci, odlieta 6 štartov a zapíše si 10 bodov. Vidíme, že tento systém zohľadňuje náročnosť na dosiahnutie víťazstva s ohľadom na konkurenciu. Jastrabí pohár vyhrá súťažiaci, ktorý získa za sezónu najviac bodov. Vyhodnotenie prebehne opäť na poslednej súťaži sezóny. Aj v budúcom roku by to mal byť Kopáčikov Memoriál. Ak sa nebude táto posledná súťaž lietať niekde na strednom Slovensku, aby to mala väčšina aspoň trochu rovnako ďaleko, bude to opäť v Močenku. Ale to ešte ukáže čas.
Palo Rábek
Foto: Ali & Pali
Feri Swiety