Badínske krídla na 1. ročníku súťaže Bošácka slivka a 8. ročníku súťaže Poštolka cup
Viete, čo majú spoločné kameňolom, karavan, príves, gril, narodenie vnuka, pole repky olejnej, osvietenec, zrúcanina kláštora, vyhliadka, zlodej holub, kopec, červené víno, bošácka slivka a veľa blata? Ak nie, tak pozorne čítajte. S karavanom sme z dôvodu neprechodnoti terénu kvôli blatu (celý deň pršalo ako najaté) zaparkovali v kameňolome, kde už parkoval príves Laca Učnaya s Milanom Ďurišom, a kde sa už v čase nášho príchodu pri grile s červeným vínom veselo oslavovalo narodenie vnuka a zároveň aj nositeľa priezviska Učnay. Nad kameňolomom boli zrúcaniny stredovekého kláštora a pole repky olejnej, v ktorej nám navždy a nenávratne zmizol model "osvietenec". Osvietec ho nazval jeho výrobca Marián Koza, pretože tento model bol osvetlený 50 LED diodami a v noci svietil. Darmo sme nášho osvietenca hľadali aj z vyhliadkovej veže, už nás neosvietil.
Dalo by sa povedať, že súťaž sa od samého začiatku akosi niesla mimo pôvodného plánu. Kvôli technickej chybe – nepokosenej tráve – sa súťaž z pôvodne plánovaných lúk Bošáce presunula na lúky susedných Haluzíc. Práve kvôli spomínanému blatu a dosť náročnému terénu sa súťažiť nezačalo podľa plánu o deviatej hodine dopoludňajšej, ale sirény zvolávacie na nástup a zahájenie súťaže sa ozvali na pravé poludnie. Pri otvorení 1. ročníka Bošáckej slivky nesmel chýbať starosta obce Haluzice pán Madila Miloš, ktorý nás srdečne privítal. Starosta obce Bošáca mal tiež v pláne prísť, ale mimo plán neprišiel, zato poslal aspoň Bošácku slivovicu, ktorou nás ponukol starosta obce Haluzice.
Lietalo sa v týchto súťažných kategóriách: Poštolka CUP, Poštolka RC s riadenou smerovkou, MODEL CROSS OTVR Gliders, MODEL CROSS 1/2A ELECTRIC, ELOT. V sobotu sa lietali hlavne vrtuláky. Klasický rozlet ELOTOV pokazila termika. Traja účastníci, Milan Ďuriš, Laco Učnay a Jozef Barčík museli štartovť znovu, tentokrát so skráteným časom motorového chodu na 10 sekúnd. Aj napriek tomu Učnayov Fubar vyletel do impozantnej výšky, zvyšné dva Cyklóny iba do polovičnej. A bolo o všetkom rozhodnuté. OLD TIMER 1/2 Electric sa letel tiež CROSS, s nasledovným umiestnením 1. miesto Jozef Barčík, 2. miesto Miroslav Čamaj 3. miesto (musíme počkať na výsledky, lebo meno zatiaľ neviem)
Čerešničkou na torte sobotňajšej časti súťaže bola RC Poštolka. Riadená mohla byť len smerovka a Poštolka sa vystrelovala na 50 + 10 metrovom gumicuku. Aj napriek tomu, že táto súťaž mala svoju premiéru, zúčastnilo sa jej pomerne dosť súťažiacich.
Ďalší deň súťaže, nedeľa, sa začala kategóriou OTVR vetrone. V kategórii OTVR vetrone sa forma crossu veľmi neoplatila. Termika dvíhala vetrone do výšok až nad oblaky. Vrcholom bolo, keď model Mariána Kozu ukazoval termiku okolo lietajúcemu bližšie neidentifikovateľnému druhu vtáctva. Po pár minútach súťaže začalo byť organizátorom jasné, že skôr sa dočkáme darčekov od Ježiška ako sa dočkáme konca súťažnej kategórie OTVR. Organizátori teda pristúpili na hod z ruky. Forma crossu zapríčinila, že sa Marián Koza so svojím Hyperionom umiestnil na 3. mieste. Druhé miesto si "vyhodil" Jiří Šilar a stupienok víťazov si z ruky "vyhádzal" Milan Ďuriš. Spestrením súťaže bol holub, ktorý nalietaval na stužku ukazujúcu smer vetra, následne ju odtrhol a ďalej sa jej snažil neúspešne zmocniť, stužka letela rýchlejšie.
Na záver stretnutia sa súťažila kategória Poštolka cup, na ktorú sa celý čas (celú sobotu a polovicu nedele) veľmi tešili najmä Adamko aj so svojím spolužiakom a kamarátom Ajkom Citarom. Ajko si so sebou priniesol aj vlastnoručne vyrobený model Poštolky. Ajko bol na súťaži tohto typu prvýkrát. Diplomom vo formáte A3 zo súťaže Poštolka cup sa obidvaja chlapci veľmi potešili a zo súťaže odchádzali spokojní a naplnení kopou pekných zážitkov. Rovnako ako aj my, dospeláci.
Neviem, aký je váš názor, ale podľa vyššie uvedeného a podľa mojej mienky, forma súťaže cross nie je práve najšťastnejšou formou. Veľký podiel na víťazstve zohráva náhoda. Prvá cena – Bošácka slivovica – predsa nie je náhoda, ale súhra vôní a chutí, tak ako je let modelu výsledkom súhry konštruktéra a pilota.
Mgr. Daniela Kozová.