PRAVIDLÁ 2008-2010
Pravidlá pre európske majstrovstvá SAM RC
platné od roku 2008 do roku 2010
A. Všeobecné ustanovenia
Súťažiaci môže byť organizátormi požiadaný o predloženie SAM-om verifikovaného plánu alebo fotografie svojho modelu. Účelom je kontrola zhodnosti modelu s originálnym modelom. Organizátori môžu kedykoľvek merať a vážiť modely za účelom overenia dodržovania pravidiel.
Každý vysielač môže byť skontrolovaný, či vyhovuje platným pravidlám o frekvenciách.
Rok vzniku modelu a jeho meno alebo meno konštruktéra musí byť umiestnené na povrchu modelu, a to na ktoromkoľvek mieste. Profily krídla, výškovky a umiestnenie podvozku musia zodpovedať originálnemu modelu. V originálom modeli použitý jednokolesový podvozok môže byť nahradený dvojkolesovým, ale nie naopak.
Ak nie je uvedené inak, vrtule musia byť dvojlisté, nesklopné a nemôžu byť kovové.
Vo všetkých kategóriách je prípustné zväčšovanie alebo zmenšovanie modelov voči originálnemu modelu.
Vo všetkých kategóriách je prípustné súťažiť s viac ako s jedným modelom, avšak iba výkony jedného modelu sa započítavajú do komplexného hodnotenia majstrovstiev. Ak sa majstrovstvá vyhodnocujú komplexne potom sa do celkového hodnotenia započítavajú 3 body za každé 1. miesto, 2 body za každé 2. miesto a 1 bod za každé 3. miesto.
Každý deň ráno pred súťažným lietaním usporiada riaditeľ súťaže brífing súťažiacich v miestnom jazyku a v angličtine. Uvedie súťažné kategórie, ktoré sa v ten deň budú konať, stanoví v akom časovom úseku sa môžu súťažné lety uskutočniť a určí spôsob rozlietavania, pre prípad že budú dosiahnuté zhodné výkony. Taktiež zoznámi súťažiacich s miestom štartu a pristátia modelov, s procedúrou kontroly vysielačov, s pravidlami bezpečnosti a s ďalšími miestnymi podmienkami pre návrat ulietnutých modelov. Riaditeľ súťaže taktiež zodpovie na prípadné otázky vzniknuvšie v priebehu brífingu.
V mieste súťaže musí byť vhodná plocha pre štart väčších modelov zo zeme a vhodná plocha pre pristátie všetkých modelov, primeraná miestnym podmienkam.
Vo všetkých súťažných kategóriách je povolené používať ďalekohľady, mať pomocníkov (spotterov).
Všetky pristátia mimo vyznačenú plochu sa hodnotia nulovým počtom bodov pre daný let.
Prekročenie predpísaného času chodu motora sa hodnotí nulovým počtom bodov pre daný let.
Tieto pravidlá boli schválené väčšinou členov Medzinárodnej poroty SAM ( „SAM International Jury“) v zložení:
Tiziano Bortolai – Taliansko, Domenico Bruschi – San Marino, Leo Bussmeir – Nemecko, Zdenek Šlapnička – Česká republika, Dušan Sedlár – Slovensko, Ed Hamler - USA a Gelencser Kálman – Maďarsko.
Od roku 2009 je členom Medzinárodnej poroty SAM Alojz Pajdlhauser – Slovensko (namiesto Dušana Sedlára)
B. Štandardné súťažné pravidlá
Súťažiaci je zodpovedný za dodržiavanie súťažných pravidiel. Musí poznať a dodržiavať všetky pravidlá pre modely v súťažných kategóriách, v ktorých súťaží. Súčasťou prihlášky do súťaže je i potvrdenie, že s pravidlami je oboznámený a súhlasí s nimi.
Pre zabránenie vzájomného elektromagnetického rušenia súťažiacimi medzi sebou, bude zriadená tabuľa frekvencií so štipcami. Pre každú frekvenciu uvedenú na tabuli, bude len jeden štipec s uvedením čísla kanálu.
Pokiaľ danú frekvenciu (kanál) používa viac súťažiacich, ich mená budú uvedené priamo na štipci označujúcom túto frekvenciu. Štipce budú umiestnené na tabuli v abecednom poradí, a v takom poradí budú aj štipce využívané.
Vysielače, ktoré sú v prevádzke pre súťažný let, rovnako ako aj vysielače uložené v depe, musia mať vždy pred zapnutím pripevnený na anténe štipec so správnym číslom kanálu. Štipec s menom súťažiaceho musí byť pripevnený na tabuli kanálov v mieste, kde bol pôvodne štipec s kanálom. Po použití štipca s kanálom musí súťažiaci osobne štipec vrátiť na tabuľu a pokiaľ si praje použiť neskôr ten istý kanál, musí umiestniť štipec so svojím menom na koniec rady štipcov s menami súťažiacich čakajúcich na daný kanál. Oznamovanie voľných kanálov napomáha k urýchleniu priebehu súťaže.
Potom, čo si súťažiaci zobral štipec s kanálom, má k dispozícii 5 minút na začatie súťažného letu kedykoľvek, zatiaľ čo iný súťažiaci čaká na rovnaký kanál.
V prípade, že súťažiaci používa rádiovú súpravu s frekvenciou 2,4 GHz, je u neho možné od hore uvedenej procedúry upustiť.
Okrem súťažnej kategórie OTVR môže súťažiaci začať súťažný let v súťažnej kategórii, ktorá je v rozvrhu kedykoľvek, pokiaľ sú splnené nasledujúce podmienky:
a) má na svojom vysielači pripevnený správny štipec s kanálom
b) má časomerača, ktorý sa venuje výhradne jemu, časomeračom je iný súťažiaci alebo usporiadateľ
c) časomerač má funkčné digitálne stopky a letovú kartu súťažiaceho
d) všetky predchádzajúce lety na letovej karte boli oficiálne zaznamenané a zapísané vo výsledkovej listine
Z dôvodu štartov zo šnúry, bude sa súťaž vetroňov kategórie OTVR lietať po kolách, oznamovaných riaditeľom súťaže.
Meranie doby letu vetroňov začína odopnutím zo šnúry a končí keď sa vetroň po prvýkrát dotkne zeme, alebo objektu na zemi, alebo keď iná osoba zasiahne do ovládania vysielača.
Meranie doby letu motorových modelov sa začína hneď po vypustení (uvoľnení) z ruky a končí keď sa model po prvýkrát dotkne zeme, alebo objektu na zemi, alebo keď iná osoba zasiahne do ovládania vysielača.
Zlomky sekúnd sú zanedbateľné. Meria sa na celé sekundy.
Vo všetkých kategóriách môže riaditeľ súťaže vo výnimočných situáciách skrátiť dobu chodu motora/elektromotora, skrátiť maximálnu dobu letu, alebo znížiť počet letov, aby sa súťažiacim rozumne umožnilo lietať, pokiaľ je drsné počasie, rýchlosť vetra presahuje 9 m/s, znižuje sa denné svetlo a iné okolnosti skracujúce využiteľný letový čas.
C. Zvláštne súťažné pravidlá
V záujme dodržiavanie pravidiel, môže riaditeľ súťaže kedykoľvek a bez oznámenia určiť usporiadateľov, na sledovanie doby chodu motorov, doby letu modelov, dodržiavanie hmotnosti modelov a množstva paliva. Usporiadateľ svojim podpisom na letovej karte súťažiaceho potvrdí každý monitorovaný let a každé meranie doby letu modelu.
Protesty sa podávajú riaditeľovi súťaže a musí v nich byť popísané porušenie konkrétneho súťažného pravidla, inak na ne Medzinárodná porota SAM nebude reagovať.
Medzinárodná porota SAM a riaditeľ súťaže vypočujú argumenty protestujúceho a žalovanej strany predtým, ako prijmú rozhodnutie.
D. Zvláštne pravidlá pre rozlietavanie
V prípade dosiahnutia zhodných výsledkov sa súťaž uzavrie rozlietavaním, pokiaľ sa všetci súťažiaci s rovnakým výsledkom nedohodnú na inej metóde, ako hodu mincou alebo losovaním.
Predbežné časy pre možné rozlietavanie budú oznámené každé ráno na brífingu pilotov.
Rozlietavania môžu byť naplánované na odpoludnie, po riadnych letových súťažných hodinách (po súťaži).
Skutočný čas, kedy začne rozlietavanie, musí byť súťažiacim oznámený minimálne pol hodiny dopredu a potom ešte znova štvrť hodiny pred začiatkom rozlietavania, aby sa odhalili možné konflikty medzi kanálmi. Pokiaľ v danom rozlietavaní nie je možné vyriešiť konflikt medzi kanálmi, potom lietajú za sebou dve, alebo viac skupín.
Poradie, kto poletí, v ktorej skupine sa určí hodom mince, alebo losom.
Každý súťažiaci bude mať pridelených dvoch časomeračov, jeden z nich je určený ako primárny. Primárny časomerač by mal hovoriť rečou súťažiaceho a vykonáva odpočítavanie a oznamuje zastavenie motora / elektromotora. Druhý časomerač bude slúžiť ako záloha a potvrdzuje správnosť úkonov primárneho časomerača. Obidvaja merajú dobu chodu motora / elektromotora a celkovú dobu letu.
Súťažiaci v prvej skupine majú poskytnutý čas 5 minút, počas ktorých musia odštartovať svoje modely.
Súťažiaci z druhej skupiny môžu odštartovať, akonáhle im bol odovzdaný štipec s konfliktným kanálom.
Aby sa zabránilo zhodným výsledkom v rozlietavaní, lety v rozlietavaní sú bez stanoveného maxima.
Všetky ostatné pravidlá platné pre danú kategóriu ostávajú v platnosti.
Kategórie majstrovstiev Európy SAM RC
1. OTMR – Old Timer Gas LER
Do súťaže môže byť prihlásený model poháňaný spaľovacím motorom, navrhnutý, predávaný v stavebnici alebo publikovaný pred rokom 1951. Modely musia vyhovovať požiadavku hmotnosti stanovenej na 30,5 g / dm² ( 10 oz / sq ft ).
Sú prípustné všetky motory vyrábané pred rokom 1957 a v prípade klzných ložísk motory vyrobené pred rokom 1960.
Sú zakázané motory s vyplachovaním typu SCHNUERLE, PDP porting, motory s ABC alebo AAC výbrusom.
Nie je dovolené preplňovanie, turbokompresor, ladené výfuky ani výfuky zvyšujúce výkon motora (Mufler).
SAM – om schválené repliky motorov sú akceptovateľné ako pôvodné motory.
Motory s iskrivou sviečkou
Sú povolené motory s mechanickým iskrivým zapaľovaním, iskrivou sviečkou, batériou a indukčnou cievkou.
Je povolené elektronické zapaľovanie.
Maximálny objem motorov s iskrivou sviečkou vyrábaných pred rokom 1950 je 20 cm3 (1.2 cu in ).
Maximálny objem motorov s iskrivou sviečkou vyrábaných po roku 1949 je 10,65 cm3 (0,65 cu in ).
Doba chodu motora je 35 sekúnd.
Motory so žeraviacou sviečkou
Maximálny zdvihový objem motorov je 10,65 cm3 ( 0,65 cu in ).
Doba chodu motora je 23 sekúnd.
Modely poháňané žeraviacimi motormi musia mať minimálnu plochu 8,85 dm2 / 1cm3 ( 225 sq in / 1 cu in ).
Dieselové motory
Maximálny zdvihový objem dieselových motorov je 10,65 cm3 ( 0,65 cu in ).
Doba chodu dieselových motorov vyrábaných pred rokom 1950 je 35 sekúnd.
Doba chodu dieselových motorov vyrábaných po roku 1949 je 23 sekúnd.
Konverzia motorov so žeraviacou sviečkou na motory s iskrivou sviečkou
Maximálny zdvihový objem konvertovaných motorov je 10,65 cm3 ( 0,65 cu in ).
Doba chodu konvertovaného motora je 28 sekúnd.
Modely poháňané konvertovanými motormi musia mať minimálnu plochu 8,85 dm2 / 1cm3 ( 225 sq in / 1cu in ).
Modely kategórie OTMR musia štartovať zo zeme.
Do celkového výsledku sa započíta výsledok súčtu troch najlepších časov zo štyroch letov. Letové maximum je 8 minút.
2. NMR Nostalgia Gas LER
Do súťaže môže byť prihlásený model poháňaný spaľovacím motorom, navrhnutý, predávaný v stavebnici alebo publikovaný pred rokom 1957. Modely musia mať hmotnosť minimálne 173 g / 1cm3 objemu motora ( 100 oz / 1 cu in objemu motora).
Sú povolené akékoľvek motory s priečnym vyplachovaním ( cross scavenged), žeraviace alebo dieselové do objemu 10,65 cm3 ( 0,65 cu in ), alebo akýkoľvek motor s iskrivou sviečkou do objemu 20 cm3 (1.2 cu in) vyrábané pred rokom 1961.
Tlakovanie paliva je dovolené.
Sú zakázané motory s vyplachovaním typu SCHNUERLE, PDP porting, motory s ABC albo AAC výbrusom.
NMR modely musia štartovať zo zeme.
Doba chodu motora je pre všetky typy motorov 18 sekúnd.
Do celkového výsledku sa započíta výsledok súčtu troch najlepších časov zo štyroch letov. Letové maximum je 6 minút.
3.Texaco
Do súťaže môže byť prihlásený model poháňaný spaľovacím motorom, navrhnutý, predávaný v stavebnici alebo publikovaný pred rokom 1951. Modely musia vyhovovať požiadavku hmotnosti stanovenej na 30,5 g / dm² ( 10 oz / sq ft ).
Môže byť použitý akékoľvek motor, originál alebo replika (kópia).
Motory s iskrivou sviečkou, žeraviace alebo dieselové môžu mať maximálny objem 10,65 cm3 (0,65 cu in).
Motory iskrivou sviečkou vyrobené pred rokom 1950 môžu mať maximálny objem 20 cm3 ( 1.2 cu in ).
Nie je povolená konverzia žeraviacich motorov na dieselové.
Prideľovanie množstva paliva prebieha tak, že sa pridelí 2cm3 paliva na každých 400 gr hmotnosti modelu
( 2 cm3 / 14,1 oz ). Hmotnosť modelu sa zaokrúhľuje k najbližšiemu 400 gr násobku.
Hmotnosť Množstvo paliva
0 – 600 g 2 cm3 |
2601 - 3000 g 14 cm3 |
601 – 1000 g 4 cm3 |
3001 - 3400 g 16 cm3 |
1001 – 1400 g 6 cm3 |
3401 - 3800 g 18 cm3 |
1401 – 1800 g 8 cm3 |
3801 - 4200 g 20 cm3 |
1801 – 2200 g 10 cm3 |
4201 - 4600 g 22 cm3 |
2201 – 2600 g 12 cm3 |
4601 - 5000 g 24 cm3 |
V prípade priehľadnej nádrže, ktorej objem odpovedá príslušnému množstvu prideleného paliva, umiestnenie má byť tak aby sa dala vizuálne skontrolovať.
Ak nádrž je nepriehľadná, potom musí byť pred štartom vyprázdnená a znovu naplnená nameraným prídelom paliva.
Motor môže byť spustený pred štartom ( zahrievanie ), ale potom musí byť nádrž znovu vyprázdnená a znovu naplnená zmeraným prídelom paliva.
Toto neplatí, ak usporiadateľ pred tým zmeral kapacitu nádrže a zistil, že nie je väčšia ako max. povolená
Podľa hmotnosti modelu. V tomto prípade musí túto skutočnosť usporiadateľ zaznačiť do letovej karty súťažiaceho a podpísať svoje schválenie.
Modely kategórie TEXACO musia štartovať zo zeme.
Do celkového výsledku sa započíta výsledok súčtu troch najlepších časov zo štyroch letov. Letové maximum je 15 minút.
4. ½ A Texaco
Do súťaže môže byť prihlásený model poháňaný spaľovacím motorom, navrhnutý, predávaný v stavebnici alebo publikovaný pred rokom 1951. Modely musia vyhovovať požiadavku hmotnosti stanovenej na 24,4 g / dm² ( 8 oz / sq ft ).
Použitý motor môže byť jedine COX reed valve s integrovanou nádržou objemu 5,1 cm3 (reed valve = membránový ventil). Vrtuľa môže byť akákoľvek nesklopná o priemere do 203,2 mm (8 inch), alebo menšia.
Je povolené akékoľvek palivo, ale nesmie obsahovať benzín, benzén.
Modely ½ A TEXACO je možné štartovať z ruky alebo zo zeme, podľa uváženia pilota.
Do celkového výsledku sa započíta výsledok súčtu troch najlepších časov zo štyroch letov. Letové maximum je 15 minút.
5. Speed 400 Old Timer - ½ A Electric
Do súťaže môže byť prihlásený model poháňaný spaľovacím motorom, navrhnutý, predávaný v stavebnici alebo publikovaný pred rokom 1951. Modely musia vyhovovať požiadavku hmotnosti stanovenej na 24,4 g / dm² ( 8 oz / sq ft ) rozvinutej ploche krídla.
Minimálna hmotnosť modelu je 454 gr.
Pohonom musí byť elektromotor GRAUPNER SPEED 400 6V s feritovými permanentnými magnetmi, neupravený, bez guľkových ložísk. Vrtuľa musí byť na priamo, bez prevodovky, nekovová. Je prípustné použiť vrtuľu so sklopními listami.
Batéria môže byť 6 článkov NiMh alebo 2 Lixx akejkoľvek kapacity s viditeľne označeným výrobcom.
Môže sa použiť akýkoľvek BEC-ESC spínač, regulátor.
Motor môže bežať prvých 120 sekúnd letu.
Model štartuje z ruky alebo zo zeme, podľa uváženia pilota.
Do celkového výsledku sa započíta výsledok súčtu dvoch najlepších časov z troch letov. Letové maximum je 15 minút.
6. ELOT – Electric Old Timer LMR
Do súťaže môže byť prihlásený model poháňaný spaľovacím motorom, navrhnutý, predávaný v stavebnici alebo publikovaný pred rokom 1951. Modely musia vyhovovať požiadavku hmotnosti stanovenej na 24,4 g / dm² ( 8 oz / sq ft ) rozvinutej ploche krídla.
Batéria môže byť 7 článkov NiMh alebo 2 Lixx akejkoľvek kapacity s viditeľne označeným výrobcom.
Motor môže bežať prvých 60 sekúnd letu.
Model štartuje z ruky alebo zo zeme, podľa uváženia pilota.
Do celkového výsledku sa započíta výsledok súčtu troch najlepších časov zo štyroch letov. Letové maximum je 10 minút.
7- OTVR – Old Timer Gliders
Do súťaže môže byť prihlásený model vetroňa, navrhnutý, predávaný v stavebnici alebo publikovaný pred rokom 1951. Modely musia vyhovovať požiadavku – rozpätie krídel max. 3,5 m ( 138 in ).
Vlečná šnúra nesmie byť dlhšia ako 100 m, alebo 20 m guma a 80 m šnúra (katapult).
Natiahnutý katapult nesmie presiahnuť 170 metrov.
Do celkového výsledku sa započíta výsledok súčtu troch najlepších časov zo šiestich letov. Letové maximum je 5 minút.
Súťažné pravidlá platné od roku 2008 - 2010.
Preklad zabezpečil Ing. Alojz Pajdlhauser, prezident SAM 119