PRAVIDLÁ 2011-2013 - PREKLAD
Pravidlá pre ME SAM RC na roky 2011 – 2013
A. Všeobecné súťažné podmienky
V záujme obhájenia zhodnosti s originálnou konštrukciou, môže byť od súťažiacich požadované, aby predložili plány modelov a/alebo fotografie, ktoré boli uznané organizáciou SAM ako historické. Organizátori súťaže môžu premerať rozmery a zvážiť súťažné modely a porovnať ich s výkresovou dokumentáciou kedykoľvek, aby sa uistili o dodržaní stanovených pravidiel.
Rok, kedy bol model originálne skonštruovaný a meno modelu, alebo meno konštruktéra modelu musí byť uvedené na povrchu modelu. Typ profilu krídla a umiestnenie podvozku musí byť zhodné s originálom. Jednokolesový podvozok použitý na originálnom modeli môže byť nahradený dvojkolesovým, ale nie naopak. Pokiaľ nie je uvedené inak, vrtule musia byť dvojlistové, nesklopné a nekovové. V každej súťažnej kategórii je povolené pomerné zmenšovanie, alebo zväčšovanie modelov.
V každej súťažnej kategórii súťažiaci môže súťažiť s viacerými modelmi, ale iba ak sú rozdielnej konštrukcie. Ak súťažiaci súťaži s viacerými modelmi v jednej kategórii, iba jeden z nich môže získať udeľovanú cenu alebo body, ak sa súťaž vyhodnocuje podľa bodov. Pre celkové hodnotenie majstrovstiev sa pridelia tri body za každé prvé miesto, dva body za každé druhé miesto a jeden bod za každé tretie miesto. V konečnej výsledkovej listine musia byť uvedené všetky modely, ktoré sa súťaže zúčastnili, bez ohľadu na počet absolvovaných letov alebo dosiahnuté umiestnenie.
Každý deň pred zahájením súťažných letov, riaditeľ súťaže vykoná brífing pre pilotov v angličtine a miestom jazyku, alebo iných jazykoch. Pri tom uvedie názov súťažnej kategórie v ktorej sa bude súťažiť, časové úseky v priebehu ktorých sa môže odštartovať na súťažný let a predbežný termín rozlietavania, v prípade dosiahnutia zhodných výsledkov, ktoré neumožňujú určiť víťaza. Stanoví priestor pre štart modelov a miesto na pristátie, postup pri používaní kanálov RC súprav, pravidlá bezpečnosti a oboznámi s postupom pre návrat modelov pristavších na priľahlých plochách, mimo vymedzený priestor na pristátie). V rámci brífingov, riaditeľ súťaže zodpovie aj na prípadné otázky súťažiacich.
Priestor v ktorom sa súťaži musí mať plochu s rovným povrchom na štarty väčších modelov zo zeme (ROG) a vhodnú pristávaciu plochu, podľa možností, ktoré sú v danom priestore k dispozícií. V každej kategórii je povolené používať ďalekohľady a mať pomocníkov na sledovanie modelu. Všetky lety, pri ktorých modely pristanú mimo priestoru stanovenom na pristávanie sa anulujú. Všetky lety motorových modelov, pri ktorom bol prekročený časový limit motorového letu sa anulujú. Tyče zabodnuté do zeme a majúce mylarový pásik sú povolené, ale nie je dovolené používanie akýchkoľvek termických detektorov v akýchkoľvek modeloch. Porušenie tohto pravidla sa trestá diskvalifikovaním súťažiaceho. Letový priestor musí byť označený vytýčením bezpečnostnej línie, oddeľujúcej priestor pre divákov, parkoviská, stanové a karavanové tábory. Nad uvedenými priestormi je zakázané lietať. Organizátori súťaže dbajú na neprekračovanie bezpečnostnej línie lietajúcimi modelmi. Pri prvom prekročení vydajú varovanie, pri druhom prekročení sa let anuluje.
Tento dokument bol schválený v angličtine, dole uvedenou medzinárodnou porotou na roky 2011, 2012 a 2013 na organizovanie a riadenie Majstrovstiev Európy (ME) SAM RC. Zároveň bude základom pre všetky preklady do iných jazykov. Pre zjednodušenie jeho distribúcie, môže byť zasielaný elektronickou poštou na webové stránky SAM aj v iných jazykoch. Usporiadatelia majstrovstiev Európy oznámia miesto konania a časový rozvrh akcie, akonáhle budú mať tieto informácie k dispozícii. ME SAM RC v roku 2011 usporiada San Marino, v roku 2012 Slovenská republika a v roku 2013 Maďarsko.
V súčasnej dobe sú členovia Medzinárodnej jury: Domenico Bruschi - San Marino, Leo Bussmeier - Nemecko, Tiziano Bortolai - Taliansko, Jaroslav Rybák - Česká republika, Alojz Pajdlhauser - Slovenská republika, Kálman Gelencsér - Maďarsko a Ed Hamler - USA. Schválené v júli 2010.
B. Všeobecné súťažné pravidlá
Súťažiaci je zodpovedný za dodržiavanie všetkých súťažných pravidiel. Musí poznať a dodržiavať všetky pravidlá v kategóriách, v ktorých súťaží. Svojim podpisom na oficiálnej prihláške do súťaže, zároveň záväzne prehlasuje, že ovláda všetky súťažné pravidlá a bude ich dodržiavať.
Vysielače môžu byť kedykoľvek kontrolované na zhodnosť so stanovenými frekvenčnými predpismi. Aby sa predišlo vzájomnému rušeniu, usporiadatelia použijú frekvenčnú tabuľu alebo karusel s prehľadom používaných frekvencií a tomu odpovedajúcich kanálov. Pre každý frekvenčný kanál sa použije iba jediný, príslušne označený štipec. Frekvenčná tabuľa, alebo karusel, sa používa aj na umiestnenie štipcov s menami tých súťažiacich, ktorí čakajú v poradí na ten ktorý kanál. Viacerí súťažiaci využívajúci jeden kanál sa v jeho používaní striedajú v poradí, v akou majú zoradené svoje štipce na frekvenčnej tabuli.
Vysielače, ktoré sa používajú na súťažné lety, alebo tie, ktoré sú dočasne uložené v úschove, musia mať príslušne označený štipec z frekvenčnej tabule viditeľne pripevnený pred každým zapnutím. Po skončení letu musí súťažiaci osobne vrátiť štipec s označeným kanálom na tabuľu a štipec so svojim menom umiestniť na posledné miesto v poradí čakateľov na kanál, ak chce príslušný kanál ešte neskôr použiť. Oznamovanie voľných kanálov usporiadateľom, podľa stavu na frekvenčnej tabuli, prispieva k urýchleniu priebehu súťaže.
Po tom, ako si súťažiaci vezme kanálový štipec, má čas päť minút na odštartovanie súťažného letu. Ďalší súťažiaci, ktorý chce lietať na tom istom kanáli, čaká.
Pre súťažiacich používajúcich RC súpravy využívajúce frekvenciu 2,4 GHz, môže byť hore uvedený postup, na základe vyhlásenia riaditeľa súťaže, zrušený.
Vzhľadom na potrebu štartu pomocou štartovacieho lanka, alebo katapultu („gumicuku“), je kategória OTVR jedinou, ktorá sa lieta po jednotlivých kolách oznamovaných riaditeľom súťaže. Čas letu historického vetroňa sa meria od okamžiku odpojenia ťažného lanka, do prvého dotyku zeme, alebo prvého dotyku s predmetom - prekážkou spojeným so zemou, alebo keď iná osoba zasiahne do ovládania vysielača pilota (to znamená, že iná osoba pomôže pilotovi pri riadení modelu).
Okrem súťaže historických vetroňov, OTVR, súťažiaci môže odštartovať kedykoľvek v dobe vymedzenej na súťažný let v príslušnej kategórii, ktorá sa v ten deň lieta, ak:
a) má na svojom vysielači pripevnený štipec s označením príslušného kanála,
b) má iba pre svoju potrebu k dispozícii ďalšieho súťažiaceho a/alebo usporiadateľa ako časomerača, časomerač má digitálne stopky a letovú kartu súťažiaceho,
c) všetky predchádzajúce lety už boli zapísané na karte a oficiálne zaznamenané.
Meranie času motorových modelov sa začína od okamžiku uvoľnenia modelu z ruky končí v okamžiku prvého dotyku modelu so zemou, prvého dotyku s predmetom spojeným so zemou, alebo keď iná osoba zasiahne do ovládania vysielača pilota (to znamená, že iná osoba pomôže pilotovi pri riadení modelu). Výsledný čas sa zaznamenáva iba v celých sekundách, nedokončené sekundy sa do letového času nezaznamenávajú.
Od usporiadateľov sa vyžaduje, aby dodržiavali tieto pravidlá tak, ako boli schválené. Vo výnimočných situáciách môže riaditeľ súťaže znížiť čas motorového letu, maximálny meraný čas súťažného letu a/alebo počet súťažných letov a to tak, aby boli zaistené približne rovnaké súťaže podmienky. Toto sa uplatňuje v prípade zhoršeného počasia, keď rýchlosť vetra prekročí 9 m/sek, t.j. 32,4 km/hod (= 20 míľ/hod), prichádzajúceho súmraku, zníženej viditeľnosti, alebo pri vzniku iných špecifických podmienok.
C. Špeciálne súťažné pravidlá
V záujme posilňovania dodržiavania súťažných pravidiel, môže riaditeľ súťaže kedykoľvek a bez oznámenia prikázať usporiadateľom, aby kontrolovali dobu chodu motorov, meranie času súťažných letov, dodržiavanie predpísaných hmotností modelov, dodržanie predpísaných špecifikácii motorov a predpísaného množstva paliva. Usporiadateľ o kontrolách urobí záznam v letovej karte a všetky záznamy potvrdí svojim podpisom.
D. Špeciálne pravidlá pre rozlietavanie
V prípade dosiahnutia zhodných výsledkov sa poradie súťažiacich stanoví na základe rozlietania, pokiaľ sa súťažiaci s rovnakými výsledkami jednomyseľne nedohodnú na inej metóde stanovenia poradia, ako napríklad hod mincou, alebo ťahanie lósov. Predbežný čas možného rozlietavania sa stanoví na každodennom rannom brífingu pre pilotov. Dobu na rozlietavanie určí riaditeľ súťaže a môže byť popoludní po skončení všetkých súťažných letov, alebo v nasledujúci deň ráno, pred začatím letov v inej plánovanej kategórii.
Presný čas štartu musí byť súťažiacim oznámený aspoň pol hodinu pred jeho uskutočnením, následne opäť a to štvrť hodinu pred jeho uskutočnením a to preto, aby sa včas zistila prípadná vzájomná zhodnosť frekvencií vysielačov. Ak sa po prvom rozlietavaní nedosiahne rozhodnutie, lieta sa druhé, prípadne aj ďalšie rozlietavania. Ak sa rozlietavaním nedosiahne rozhodnutie, poradie sa stanoví iným spôsobom, a to losovaním alebo hodom mincou.
Každý súťažiaci má pridelených dvoch časomeračov, pričom jeden z nich je určený ako prvý časomerač. Mal by ovládať jazyk súťažiaceho a nahlas odpočítava čas merania chodu motora, alebo doby do jeho zastavenia. Úlohou druhého časomerača je byť zálohou a potvrdzovať čas nameraný prvým časomeračom. Obaja merajú čas chodu motora aj celkový čas letu.
Súťažiaci v prvom kole rozlietavania majú stanovený čas 5 minút na prípravu štartu modelov. Súťažiaci v druhom a treťom kole rozlietavania môžu odštartovať ihneď po tom ako majú k dispozícii príslušný kanálový štipec.
V záujme dosiahnutia rozhodnutia rozlietavaním, nie je maximálna doba letu modelov ohraničená. Okrem uvedených Špeciálnych pravidiel, všetky ostatné súťažné pravidlá pre danú kategóriu zostávajú v platnosti.
Súťažné pravidlá ME SAM RC na roky 2011 – 2013
1. Trieda „A“ OTMR – Old Timer Gas LER
Súťažiť možno s akýmkoľvek motorovým modelom lietadla, navrhnutým pred rokom 1951. Najnižšie dovolené zaťaženie je 10 uncí na štvorcovú stopu, čo je 30,5 g/dm2, priemetu plochy krídla do vodorovnej roviny. Maximálny povolený obsah pre všetky použité motory je 4,9 cm3 (0.30 kubického palca). Všetky použité motory musia byť vyrobené pred rokom 1957 alebo 1960, ale iba ak majú obyčajné, klzné ložiská. Motory s vyplachovaním typu Schnuerle, alebo PDP, alebo výbrusom typu ABC, alebo AAC, sú zakázané. Motory so vstrekovaním, turbonasávaním, ladenými rezonančnými výfukmi, alebo výfukmi zvyšujúcimi výkon, sú zakázané. Repliky motorov, schválené SAM, sú dovolené a považované za rovnocenné s originálnymi motormi.
Motory s iskrivou sviečkou, ktoré sú vybavené mechanickým prerušovačom, iskrivou sviečkou, palubnou batériou, indukčnou cievkou a tranzistormi, sú dovolené. Doba chodu motora s iskrivou sviečku je 35 sekúnd.
Doba chodu motora pre dieselové motory vyrobené pre rokom 1950 je 35 sekúnd, doba chodu dieselového motora vyrobeného po roku 1949 je 23 sekúnd.
Modely s motormi zo žeraviacou sviečkou musia mať minimálnu plochu krídla 225 štvorcových palcov na 0.1 kubického palca obsahu valcov motora, čo je 8,85 dm2/cm3. Doba chodu motora so žeraviacou sviečkou je 23 sekúnd.
Modely poháňané konvertovanými motormi musia mať minimálnu plochu krídla 225 štvorcového palca na 0.1 kubického palca obsahu valcov motora, čo je 8,85 dm2/cm3. Doba chodu motora konvertovaných motorov je 28 sekúnd.
Modely triedy „A“ OTMR musia štartovať zo zeme, alebo štartovať z ruky, ale iba vtedy, ak tak rozhodne riaditeľ súťaže, s platnosťou pre všetky modely danej kategórie. Započítavaný výsledok je súčtom troch najdlhších letových časov zo štyroch možných letov, pričom sa doba letu meria maximálne 8 minút.
2. Trieda „B“ OTMR – Old Timer Gas LER
Súťažiť možno s akýmkoľvek motorovým modelom lietadla, ktorý bol navrhnutý pred rokom 1951. Najnižšie dovolené plošné zaťaženie je 10 uncí na štvorcovú stopu priemetu plochy krídla do vodorovnej roviny, čo je 30,5 g/dm2. Všetky použité motory musia byť vyrobené pred rokom 1957 alebo 1960, ale iba ak majú obyčajné, klzné ložiská. Motory s vyplachovaním typu Schnuerle, alebo PDP, alebo výbrusom typu ABC, alebo AAC, sú zakázané. Motory so vstrekovaním, turbonasávaním, ladenými rezonančnými výfukmi, alebo výfukmi zvyšujúcimi výkon, sú zakázané. Repliky motorov, schválené SAM, sú dovolené a považované za rovnocenné s originálnymi motormi.
Motory s iskrivou sviečkou, ktoré sú vybavené mechanickým prerušovačom, iskrivou sviečkou, palubnou batériou, indukčnou cievkou a tranzistormi, sú dovolené. Obsah valcov motorov vyrobených pred rokom 1950 je od 5,0 cm3 do 20 cm3 (od 0.301 do 1.20 kubického palca). Obsah valcov motora s iskrivou sviečkou vyrobených po roku 1949 je od 5,0 cm3 do 10,65 cm3 (od 0.301 do 0.65 kubického palca). Doba chodu motora s iskrivou sviečku je stanovená na 35 sekúnd.
Obsah valcov dieselových motorov je od 5,0 do 10,65 cm3 (od 0.301 do 0.65 kubického palca). Doba chodu dieselových motorov vyrobených do roku 1950 je 35 sekúnd. Doba chodu dieselových motorov vyrobených po roku 1949 je 23 sekúnd.
Modely poháňané motormi so žeraviacou sviečkou môžu mať najnižšiu plochu priemetu krídla 225 štvorcových palcov na 0.1 kubického palca obsahu valca motora, čo je 8,85 dm2/cm3. Obsah valcov motorov so žeraviacou sviečkou je od 5,0 cm3 do 10,65 cm3 (od 0.301 do 0.65 kubického palca). Doba chodu motora so žeraviacou sviečkou je 23 sekúnd.
Modely s konvertovanými motormi musia mať minimálnu plochu krídla 225 štvorcových palcov na 0.1 obsahu valcov motora, čo je 8,85 dm2/cm3. Obsah valcov konvertovaných motorov je od 5,0 do 10,65 cm3 (od 0.301 do 0.65 kubických palcov). Doba chodu konvertovaných motorov je 28 sekúnd.
Modely tejto kategórie musia štartovať zo zeme. Započítavaný výsledok bude súčtom troch najdlhších letových časov zo štyroch možných letov, pričom sa doba letu meria maximálne 8 minút.
3. NMR 2,5 – Nostalgia Gas LER
Súťažiť možno s akýmkoľvek motorovým modelom lietadla, ktorý bol navrhnutý pred rokom 1957. Najnižšie dovolené plošné zaťaženie modelov nesmie byť menšie ako 100 uncí na jeden kubický palec obsahu valca motora, čo je 173 g/cm3. Akýkoľvek motor s iskrivou sviečkou, motor so žeraviacou sviečkou s priečnym vyplachovaním, alebo dieselový motor s obsahom valcov do 0.152 kubického palca, čo je 2,49 cm3, vyrobený do roku 1961, je povolený. Tlakovanie palivovej nádrže je povolené. Motory s vyplachovaním Schnuerle, PDP, alebo výbrusy ABC, AAC nie sú dovolené. Doba chodu motora pre všetky modely kategórie NMR je 18 sekúnd.
Modely kategórie NMR 2,5 musia štartovať zo zeme, alebo štartovať z ruky, ale iba vtedy ak tak rozhodne riaditeľ súťaže, s platnosťou pre všetky modely tejto kategórie. Započítavaný výsledok je súčtom troch najdlhších letových časov zo štyroch možných letov, pričom sa doba letu meria maximálne 6 minút.
4. NMR Nostalgia Gas LER
Súťažiť možno s akýmkoľvek motorovým modelom lietadla, ktorý bol navrhnutý pred rokom 1957. Najnižšie dovolené plošné zaťaženie modelov nesmie byť menšie ako 100 uncí na jeden kubický palec obsahu valcov motora, čo je 173 gramov na jeden kubický centimeter obsahu valcov motora. Je možné použiť motor so žeraviacou sviečkou s priečnym vyplachovaním alebo dieselový motor s obsahom valcov od 0.153 do 0.65 kubických palcov, čo je od 2,5 do 10,65 cm3, alebo akýkoľvek motor s iskrivou sviečkou s obsahom valcov od 0.153 do 1.20 kubického palca, čo je od 2,5 do 20 cm3, vyrobené pred rokom 1961. Použitie tlakovania palivového systému je povolené. Motory s vyplachovaním typu Schnuerle, PDP alebo výbrusmi ABC, AAC sú zakázané.
Modely musia štartovať zo zeme. Doba chodu motora pre všetky modely NMR je 18 sekúnd. Započítavaný výsledok je súčtom troch najdlhších letových časov zo štyroch možných letov, pričom sa doba letu meria maximálne 6 minút.
5. Texaco
Súťažiť možno s akýmkoľvek motorovým modelom lietadla, ktorý bol navrhnutý pred rokom 1951. Najnižšie dovolené plošné zaťaženie modelov nesmie byť nižšie ako 10 uncí na jednu štvorcovú stopu priemetu plochy krídla, čo je 30,5 g/dm2. Motor sa môže použiť originálny, alebo replika. Akýkoľvek motor so žeraviacou sviečkou, alebo dieselový do obsahu valcov 0.65 kubických palcov, čo je 10,65 cm3, alebo akýkoľvek motor s iskrivou sviečkou vyrobený pred rokom 1950 s obsahom valcov do 1.20 kubického palca, čo je 20 cm3, je povolený. Ovládanie otáčok motora je povolené. Z dôvodov bezpečnosti, musí byť každý motor vybavený rádiom ovládaným zastavením chodu. Použitie konvertovaných motorov, pôvodne so žeraviacou sviečkou na motory s iskrivou sviečkou, nie je dovolené.
Prídel paliva pre kategóriu Texaco je 2cm3 na každých 400 gramov hmotnosti modelu, čo je 2 cm3 paliva na 14.1 unce hmotnosti modelu. Hmotnosti modelov sa zaokrúhľujú k najbližšiemu násobku 400 gramov.
Hmotnosť v gramoch množstvo paliva
0 -600 |
2 cm3 |
2601 – 3000 |
14 cm3 |
601 - 1000 |
4 cm3 |
3001 – 3400 |
16 cm3 |
1001 – 1400 |
6 cm3 |
4301 – 3800 |
18 cm3 |
1401 – 1800 |
8 cm3 |
3801 – 4200 |
20 cm3 |
1801 – 2200 |
10 cm3 |
4201 – 4600 |
22 cm3 |
2201 – 2600 |
12 cm3 |
4601 – 5000 |
24 cm3 |
Objem nádrže v kategórii Texaco nesmie byť väčší, ako ja maximálna dovolená kapacita prídelu paliva, v závislosti na hmotnosti modelu, tak ako je uvedené v tabuľke. Palivová nádrž musí byť umiestnená tak, aby sa jej naplnenie dalo ľahko kontrolovať. Usporiadatelia pri preberaní modelov, model zvážia, premerajú a zaznamenajú objem nádrže do letovej karty a tento záznam sa overí podpisom usporiadateľa.
Motor môže pred štartom byť v chode a nádrž sa môže doplniť na maximum pri bežiacom motore.
Všetky modely v kategórii Texaco musia štartovať zo zeme. Započítavaný výsledok je najdlhší let z troch možných a doba letu sa meria maximálne 30 minút.
6. 1/2 A Texaco
Súťažiť možno s akýkoľvek motorovým modelom lietadla, ktorý bol navrhnutý pred rokom 1951. Najnižšie dovolené plošné zaťaženie modelu nesmie byť nižšie ako 24,4 g/dm2 priemetu plochy krídla, čo je 8 uncí na štvorcovú stopu priemetu plochy krídla. Motor musí byť typu COX s membránovým ventilom a obsahom valca .049 kubického palca, čo je 0,8 cm3 a musí mať integrálnu (originálnu) nádrž o objeme 5,1 cm3. Vrtuľa môže byť akákoľvek, ale nesklopná, s priemerom 8 palcov, čo je 203,2 mm, alebo menším. Akékoľvek palivo, ale bez benzínu (benzénu) je dovolené používať. Nádrž môže byť doplnená na maximum pri bežiacom motore.
Všetky modely kategórie 1/2A Texaco môžu byť vypúšťané z ruky, alebo štartovať zo zeme, podľa rozhodnutia pilota. Započítavaný výsledok je súčtom troch najdlhších letov zo štyroch možných a doba letu sa meria maximálne 15 minút.
7. Speed 400 Old Timer – 1/2A Eletric Limited Motor Run
Súťažiť možno s akýmkoľvek motorovým modelom lietadla, ktorý bol navrhnutý pred rokom 1951. Plošné zaťaženie modelu nesmie byť menšie ako 24,4 g/dm2, čo je 8 uncí na štvorcovú stopu. Bez ohľadu na veľkosť modelu, je minimálna dovolená hmotnosť modelu 454 gramov, čo je 16 uncí.
Pohonnou jednotkou musí byť iba jednosmerný elektromotor Graupner Speed 400 6.0V s permanentnými feritovými magnetmi. Vonkajší priemer motora je 27,6 mm, dĺžka 38 mm, priemer hriadeľa 2,3 mm a kotva nie je uložená v guličkových ložiskách. Motor má priamy náhon na nekovovú vrtuľu. Sklopné vrtule je dovolené používať.
Batériový zdroj môže byť zložený zo šiestich NiMH článkov, alebo dvoch lítiových chemických článkov s akoukoľvek kapacitou. Batérie musia byť opatrené originálnym štítkom od výrobcu. Akýkoľvek BEC-ESC ovládací (regulačný) systém pohonu je dovolený.
Model môže byť vypúšťaný z ruky, alebo štartovať zo zeme, podľa rozhodnutia pilota. Motor môže byť v chode iba počas prvých 90 sekúnd letu. Započítavaný výsledok je súčtom dvoch najdlhších letov z troch možných a doba letu sa meria maximálne 15 minút.
8. ELOT – Electric Old Timer Limited Motor Run
Súťažiť možno s akýmkoľvek motorovým modelom lietadla, ktorý bol navrhnutý pre rokom 1951. Typ motora, vrtuľa, náhon vrtule a ovládanie pohonného systému nie sú obmedzené pravidlami. Batéria môže byť zložená zo siedmych článkov NiMH alebo dvoch článkov LiIon/LiPo s akoukoľvek kapacitou. Batérie musia byť opatrené originálnym štítkom od výrobcu. Hmotnosť modelu nesmie byť nižšia ako 24,4 g/dm2 priemetu plochy krídla, čo je 8 uncí na štvorcovú stopu priemetu plochy krídla. Motor môže byť v chode iba prvých 45 sekúnd letu modelu. Model musí štartovať zo zeme, alebo byť vypustený z ruky, ale iba ak tak vopred rozhodol riaditeľ súťaže, s platnosťou pre všetky modely tejto kategórie.
Započítavaný výsledok je súčtom troch najdlhších letov zo štyroch možných a doba letu sa meria maximálne 10 minút.
9. OTVR – Old Time Gliders
Súťažiť možno s akýmkoľvek modelom vetroňa, ktorý bol navrhnutý pred rokom 1951. Rozpätie krídel nesmie byť väčšie ako 3,5 m, čo je 138 palcov.
Štartovacie lanko nesmie byť dlhšie ako 100 m, alebo sa môže použiť katapult, pričom 20 m dĺžky tvorí guma a 80 m metrov lanko (silonový vlasec). Napnutý katapult nesmie presiahnuť dĺžku 170 m.
Započítavaný výsledok je súčtom troch najdlhších letov zo šiestich možných a doba letu sa meria maximálne 5 minút.
Preklad zabezpečil Ing. Alojz Pajdlhauser, prezident SAM 119
Pravidlá stiahnuť TU